'Ik probeer op een positieve manier
iets tegen pesten te doen'

Carmen

vertelt

Eigen verhaal

“Ik wil een veilige haven zijn voor de leerlingen. Ze mogen heel veel bij mij. Ik zeg bijvoorbeeld nooit: ‘Schelden mag niet’, maar ik vraag: ‘Wat is de reden dat je zo boos bent?’ Daardoor weet ik wat er hun koppies omgaat. Iedere leerling heeft zijn eigen verhaal en ik wil graag weten wat dat verhaal is. Veel leerlingen vinden het lastig om aan te geven waar ze mee zitten of waarom ze soms ontploffen. Ze hebben iemand nodig die de tijd voor hen neemt, goed luistert en de juiste vragen stelt. Vaak komen ze dan zelf op een oplossing die bij hen past.”

Anti-pestcoördinator

“Vorig jaar ben ik ook anti-pestcoördinator geworden. Ik heb een ontzettende hekel aan pesten, dus dat is echt iets voor mij. Ik probeer op een positieve manier iets tegen pesten te doen. Sámen met de leerlingen, zodat het iets van hen zelf wordt. Daarom hebben we met de leerlingenraad foto’s gemaakt en op school opgehangen. De foto’s zijn heel stoer en uitdagend, dat werkt goed. Met behulp van training en gesprekstechnieken probeer ik pesters en slachtoffers van het pesten dichter bij elkaar te brengen. Hopelijk gaan ze elkaar zo beter begrijpen. Veel leerlingen zijn heel negatief over zichzelf. Ze denken dat ze niks kunnen en vragen zich af waarom ze eigenlijk op school zitten. Ik probeer hun daar overheen te helpen en een doel te geven, bijvoorbeeld een vervolgopleiding of een baan die hun leuk lijkt en waar ze naartoe kunnen werken. Ik geef leerlingen tips om beter om te kunnen gaan met hun problemen. En ik probeer hun de positieve dingen in hun leven te laten zien. Zodat ze uiteindelijk denken: ‘Ik ben wel iemand!’”

Lees

Meer

Interview met docent Jeroen

'Vaak is naar school gaan al een doel'

Nadat Jeroen Jansen de pabo-opleiding afrondde reisde hij van hot naar het om in te vallen voor zieke basisschooldocenten. Totdat hij werd aangenomen bij Yulius Onderwijs. Daar zag hij…

Lees Jeroen's verhaal

Interview met oud-leerlingen Marc en Joël

'Yulius heeft me verder gebracht dan waar ik ooit was'

Op de basisschool was Marc (22) angstig, druk, opstandig, had vaak ruzie en problemen met leren. Op zijn elfde begon hij op de Wilgen, een Yulius-basisschool voor speciaal onderwijs…

Lees het verhaal van Marc en Joël