Veelgestelde vragen over uw factuur (voor zorg vanuit de Zorgverzekeringswet)

Veelgestelde vragen over uw factuur (voor zorg vanuit de Zorgverzekeringswet)

De onderstaande veelgestelde vragen en antwoorden hebben betrekking op zorg die valt onder vergoeding vanuit de Zorgverzekeringswet (Zvw). 

1. Zitten behandelingen bij Yulius in het pakket van de basisverzekering?

Ja, de behandelingen bij Indigo en Yulius vallen onder de basisverzekering en worden dus vergoed. Wel heeft u te maken met het eigen risico, dat is het deel van de kosten dat u zelf meebetaalt aan specialistische zorg. Het is de zorgverzekeraar die het eigen risico bij u incasseert. Het geld gaat niet naar Yulius. Als de grens van uw hele eigen risico is bereikt, worden de verdere behandelingen of onderzoeken vergoed.

2. Wat zit er in het bedrag dat op de rekening staat?

In het bedrag op de rekening zitten de uren waarin uw behandelaar met u heeft gesproken. Dat noemen wij de directe tijd. In het bedrag zit ook de tijd die nodig was om bijvoorbeeld een brief te sturen aan uw huisarts, of om uw dossier bij te werken. Dat is de indirecte tijd. Wij zijn verplicht deze extra handelingen uit te voeren. Daarom brengen we ze ook in rekening.

3. Wat bepaalt de prijs van de behandeling?

Het bedrag hangt af van het type behandeling, de afdeling en de behandelaar. De hoeveelheid tijd dat u met de behandelaar sprak, bepaalt mede het bedrag. Ook wat er precies gedaan is, telt mee: bijvoorbeeld behandelen, of bepalen wat er aan de hand is en wat er nodig is (diagnostiek).Tenslotte kunnen er bijzondere kosten zijn voor aanvullend onderzoek, reizen of een tolk.

4. Kan het bedrag voor mij onverwacht hoog uitvallen?

U wordt beschermd door de grens aan hoeveel wij in rekening mogen brengen voor onze zorg. Deze grens wordt bepaald door de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa). Tot aan deze grens mogen wij met elke zorgverzekeraar afspreken hoeveel zij aan ons vergoeden voor bepaalde (be)handelingen voor hun verzekerden. Per verzekeraar kan het tarief verschillen.

5. Wat kan ik doen als ik de rekening hoog vind?

U kunt controleren of de gegevens van de behandeling kloppen, zoals de hoeveelheid tijd, de behandelaar of aanvullende onderzoeken. Het maakt voor u ook uit of uw eigen risico bij de zorgverzekeraar al (deels) verbruikt is. Bij uw zorgverzekeraar kunt u de details van de rekening zien. U kunt de zorgverzekeraar vragen om met u mee te kijken. 

6. Waarom maakt het uit met wie ik gesproken heb?

U kunt hulp krijgen van zorgverleners met verschillende beroepen en opleidingen, bijvoorbeeld een psychiater, psycholoog of verpleegkundig specialist. Hoe gespecialiseerder het beroep en hoe groter de deskundigheid van de behandelaar, des te hoger is meestal het tarief. 

7. Waarom krijg ik meerdere rekeningen voor één behandeling?

Een behandeling kan van begin tot einde langere tijd duren. De afspraken die u bij ons heeft, declareren wij per maand aan de zorgverzekeraar. Daarom krijgt u over diezelfde periode bericht van uw zorgverzekeraar dat er een factuur is ingediend en/of betaald. Dit is dus niet altijd aan het einde van de behandelperiode.

8. Kan ik een specificatie van mijn factuur zien?

U kunt bij uw zorgverzekeraar een specificatie van de factuur inzien. U kunt de zorgverzekeraar vragen om met u mee te kijken. Yulius kan u geen kopie factuur laten zien of opsturen.

9. Waarom moet ik zoveel eigen risico betalen?

Het eigen risico is het gedeelte van de kosten voor specialistische zorg dat u zelf moet betalen. Dit is volgens de wet 385 euro per jaar. U kunt met uw verzekeraar ook een hoger bedrag afspreken. De premie is dan lager, maar u betaalt wel een hoger bedrag aan de zorgverzekeraar wanneer u daadwerkelijk zorg gebruikt. 

10. Ik ben maar zoveel minuten binnen geweest en er staat meer op de rekening.

De behandeltijd is volgens landelijke regels verdeeld in blokken: van 5 tot 15 minuten, van 15 tot 30 minuten en zo verder. Behandelaren registreren binnen die tijdsblokken de daadwerkelijke tijd die ze aan een gesprek of sessie besteden.

11. Moet ik voor een online behandeling evenveel betalen?

Ja. Ook al is de behandelaar niet bij u aanwezig, u heeft zijn/haar volledige aandacht en expertise. Hiervoor wordt dus het gewone tarief in rekening gebracht.

12. Ik ben op intake geweest, er komt geen behandeling, toch moet ik eigen risico betalen.

Dat komt doordat u wel gebruik heeft gemaakt van specialistische zorg, om te beoordelen of behandeling voor u nodig of mogelijk is. Als blijkt dat Yulius geen zorgaanbod voor u heeft, wordt wel de tijd van de intake in rekening gebracht. Als u de grens van uw eigen risico nog niet bereikt had, betaalt u hieraan zelf mee. 

13. Wat kost een gesprek met een psycholoog, psychiater, verpleegkundig specialist etc.

Daarvoor bestaat geen vaste tarievenlijst. De bedragen zijn afhankelijk van onder meer het type behandeling, de behandelaar met wie u spreekt, hoe lang het gesprek duurt en aanvullende handelingen of eventuele onderzoeken. 

14. Moet ik elk jaar eigen risico betalen?

Ja, de zorgverzekeraar verrekent het eigen risico volgens de wet per kalenderjaar.

15. Waarom moet ik betalen voor een gesprek met twee mensen?

In landelijke kwaliteitsregels staat de rol van de regiebehandelaar beschreven. Deze is verantwoordelijk voor de diagnose en de behandeling. De coördinerend behandelaar voert de gesprekken met u en overlegt met andere betrokkenen. Beide zorgverleners hebben ieder een eigen rol en functie en moeten allebei betrokken zijn.  

16. Ik heb niet gevraagd om een eindgesprek, maar dat kreeg ik toch en dat moet ik betalen.

Het eindgesprek is net als de intake een vast onderdeel van de behandeling. Wij hebben dit met de zorgverzekeraars zo afgesproken en moeten ons daaraan houden. Daarom brengen wij ook deze tijd in rekening.

Staat uw vraag er niet bij en wilt u deze aan ons stellen? Bel dan naar 088  088 – 405 06 00 en we helpen u graag verder!